Overzicht

Wat verandert er in 2022 voor werkgevers? Alle wet- en regelgeving op een rij

Artikel 31 januari 2022 Leesduur: 0 - 1 minuten

Het nieuwe jaar is begonnen en we hebben allemaal een frisse start mogen maken. 2021 was een bijzonder jaar, wat in het teken stond van corona. 2022 brengt de nodige veranderingen met zich mee. Wat betekent dit voor jou als werkgever, en voor je werknemers?

Shuttel zet alle nieuwe en aangepaste wetten en regels op het gebied van mobiliteit, reiskosten en thuiswerken voor je op een rij. Sommige veranderingen zijn al ingegaan en anderen worden later dit jaar ingevoerd. Met dit overzicht weet je wat er voor jou verandert en ben je goed voorbereid op wat er komen gaat.

artikel-wetgeving-mobiliteit.jpg

Mobiliteitstrends

Onze behoefte aan mobiliteit is met de komst van corona veranderd. De trend van het thuiswerken is door corona in een stroomversnelling geraakt en er is meer aandacht gekomen voor flexibeler reizen. We gaan niet meer elke dag naar kantoor, klanten, leveranciers of bijeenkomsten.

Om deze trend in 2022 door te zetten en in te zetten op verduurzaming, heeft de overheid een aantal wetten en regels rondom de vaste reiskostenvergoeding en thuiswerkvergoeding gewijzigd. Daarnaast komt er in de loop van 2022 nieuwe regelgeving omtrent de CO2 uitstoot en registratie van woon-werk en zakelijk verkeer. Deze nieuwe wetten en regels bieden veel kansen om te verduurzamen, maar brengen ook een aantal uitdagingen met zich mee.

Thuiswerkvergoeding

Sinds 2020 zijn medewerkers door omstandigheden veel meer thuis gaan werken. Na bijna twee jaar corona is het voor veel werkgevers en werknemers duidelijk: thuiswerken gaat een vaste plek innemen in de reguliere werkweek.

thuiswerkvergoeding.jpg

Sinds 1 januari 2022 geldt er een nieuwe regeling omtrent de thuiswerkvergoeding. Als werkgever kun je je medewerkers maximaal twee euro per thuiswerkdag (of deel daarvan) onbelast vergoeden. Onbelast betekent dat er hierover geen loonheffingen betaald hoeven te worden.

Voor de werknemers is het fijn om een vergoeding te krijgen, omdat zij ook allerlei extra kosten hebben door het thuiswerken. Denk hierbij aan water, elektriciteit, verwarming, koffie thee en toiletpapier. De nieuwe thuiswerkvergoeding biedt dus een fiscaal voordeel voor de werkgever en een financiële tegemoetkoming voor de werknemer.

→ Lees hier meer over de thuiswerkvergoeding.

Vaste reiskostenvergoeding

Door de coronacrisis zijn we veel minder gaan reizen. Met name het woon-werkverkeer en zakelijke reizen zijn sterk afgenomen. In 2021 stond de overheid nog diverse versoepelingen toe met betrekking tot de reiskostenvergoeding. Zo mochten werkgevers dezelfde reiskostenvergoeding voor een werknemer behouden, zonder verdere fiscale gevolgen. Sinds januari 2022 zijn we weer terug gegaan naar de oude situatie.

vaste-reiskostenvergoeding-2022.jpg

Dit betekent dat om een volledige vaste reiskostenvergoeding te mogen geven een werknemer voor 60% van zijn contracturen naar het werk moet reizen. Het totaal aantal reisdagen is vastgesteld op 214 dagen per jaar. Als de werknemer op minstens 128 dagen (60%) naar het werk reist, mag de werkgever een onbelaste vaste reiskostenvergoeding geven van €0,19 voor 214 dagen. Hierover kun je als werkgever vaste afspraken maken per werknemer. Daarnaast moet je als werkgever opnieuw het reisgedrag van de medewerkers in kaart gaan brengen.

→ Download onze handige infographic over vaste en flexibele reiskostenvergoeding.

woon-werk-flexibele-reiskostenvergoeding.jpg

Het is ook mogelijk om een flexibele vergoeding te geven. In principe mag je alle reisdagen vergoeden op flexibele basis. De werknemer hoeft dan alleen aan het eind van de maand zijn of haar reiskilometers door te geven. Dit kan goed werken in combinatie met het bieden van een thuiswerkvergoeding. Let wel op: een reiskostenvergoeding en thuiswerkvergoeding kunnen niet voor dezelfde dag uitgekeerd worden.

→ Lees hier meer over de veranderingen omtrent de reiskostenvergoeding.

Klimaatmaatregelen

Klimaatmaatregelen-mobiliteit.jpg

In het klimaatakkoord is afgesproken dat Nederland in 2030 zestig procent minder broeikasgassen zal uitstoten. Om dit te kunnen behalen moet ook het Nederlandse bedrijfsleven drastisch gaan verduurzamen. De overheid verplicht werkgevers met meer dan 100 werknemers om de CO2 uitstoot van hun werknemers bij te houden en te reduceren. Hierdoor komt er een hoop extra administratie en zijn er veel uitdagingen rondom verduurzaming.

Registratieplicht

In de loop van 2022 zal er een registratieplicht ingevoerd worden om de CO2 uitstoot van het zakelijk verkeer in kaart te brengen. Dit betekent concreet dat de werkgever alle reiskilometers van zijn werknemers moet gaan registreren. Het gaat hierbij om zowel het woon-werkverkeer als de zakelijke reizen.

Registratieplicht-co2-uitstoot.jpg

De registratieplicht zorgt voor een grotere administratieve last voor de werkgever. Ook voor de werknemer zorgt het voor extra werk, omdat zij de verantwoordelijkheid hebben om al hun reizen te registreren.

Vermindering CO2 uitstoot

In navolging van de registratieplicht komt er ook een maximumnorm voor de CO2 uitstoot van het zakelijk reizen. Deze zal naar alle waarschijnlijkheid in 2026 ingaan. De maximumnorm zal rond de honderd gram per afgelegde kilometer liggen. Deze wordt op een later moment definitief vastgesteld.

Vermindering-CO2-uitstoot-woon-werk.jpg

In de jaren die volgen zal er waarschijnlijk ook een maximumnorm voor het woon-werkverkeer komen. Het is zaak dat het bedrijfsleven hier nu al op in speelt door te kijken naar duurzame mobiliteitsoplossingen. Denk hierbij aan het gebruik maken van alternatieve vervoersmiddelen, zoals het openbaar vervoer en de fiets, of de inzet van elektrische en hybride auto’s.

→ Binnenkort zullen wij meer informatie publiceren over de klimaatmaatregelen

Het antwoord is Shuttel

shuttel-reiskostenvergoeding.jpg

Wil je jouw medewerkers faciliteren in hun behoefte naar mobiliteit, maar ook het proces eromheen zo makkelijk mogen maken? Medewerkers registreren in onze app eenvoudig al hun ritten, kilometers en kunnen ook aangeven wanneer zij thuiswerken. Zo heb je alles direct op een rij, zonder al het papierwerk.

maas-mobility-as-service-shuttel-app.jpg

Daarnaast weten wij als geen ander welke mobiliteitsoplossingen er zijn op het gebied van duurzaamheid. Benieuwd hoe jouw organisatie kan verduurzamen door de CO2-uitstoot te verminderen én kosten te besparen?

Onze Mobility as a Service (MaaS) oplossingen zijn op alle vlakken de uitkomst! Neem contact met ons op via 033 - 303 46 00 om te ontdekken wat Shuttel voor jullie kan betekenen. Of laat hier je gegevens achter en wij bellen je zo snel mogelijk terug.