Artikel 21 september 2023 Leesduur: 0 - 1 minuten
Werkgevers kunnen binnen de werkkostenregeling reiskosten voor zakelijke ritten en woon-werkverkeer onbelast vergoeden. Jarenlang was de vergoeding vastgesteld op € 0,19 per kilometer. In 2023 steeg dit bedrag naar € 0,21 en voor 2024 is een verdere verhoging naar € 0,23 per kilometer aangekondigd. Ook wordt de onbelaste thuiswerkvergoeding in 2024 aangepast aan de inflatie. De exacte details hiervan worden in december gepubliceerd in de Staatscourant.
De stijgende brandstofprijzen aan de pomp zijn echter voor veel automobilisten een doorn in het oog. De recente opleving in olieprijzen, nu op hun hoogste punt sinds lange tijd, speelt hierin een belangrijke rol. Deze trend werd afgelopen juli al zichtbaar toen een gedeelte van de accijnskorting, ingesteld na het uitbreken van de oorlog in Oekraïne, werd opgeheven. Met het voornemen om vanaf januari 2024 de rest van deze korting te schrappen*, hangt automobilisten een verdere stijging van de kosten boven het hoofd.
* Update: Op het moment zijn er nog onderhandeling gaande in de Tweede Kamer over het uitstellen van deze maatregel tot 2025.
De tekst gaat verder onder de afbeelding
Desondanks suggereert een recent rapport van de Belastingdienst uit juni dat een onbelaste reiskostenvergoeding van € 0,22 per zakelijke kilometer in de meeste gevallen voldoende zou zijn voor kleine en middenklasse auto's. Echter, voor bestuurders van grotere en duurdere auto's geldt dit niet altijd.
Bij de keuze voor duurzamere vervoersopties zoals fietsen of lopen zijn de kosten vanzelfsprekend lager. Dit kan werknemers stimuleren om deze vormen van vervoer te overwegen. Om deze redenen, en om de arbeidsmarkt verder te ondersteunen, is besloten de vergoeding toch op te schroeven naar € 0,23. Het beleid rondom de onbelaste reiskostenvergoeding blijft onder de aandacht: in 2028 staat een nieuwe evaluatie gepland waarbij ook veranderend reisgedrag en het gebruik van deze vergoeding worden bekeken.
Hoewel € 0,23 het nieuwe maximale onbelaste bedrag per kilometer is, hebben werkgevers de vrijheid om een hogere vergoeding te geven. Dit kan bijvoorbeeld zijn om fietsgebruik extra te bevorderen, maar ook om medewerkers tegemoet te komen in de stijgende brandstofkosten. Wanneer een hogere vergoeding wordt aangeboden, blijft een deel onbelast en wordt een deel belast. Uit reisdata van onze 200.000 zakelijke reizigers blijkt dat financiële prikkels effectief zijn in het stimuleren van gedragsverandering. Denk hierbij aan een hogere vergoeding voor duurzame vervoersvormen.
De tekst gaat verder onder de afbeelding
Shuttel biedt werkgevers een uitgebreid platform voor variabele reiskosten- en thuiswerkvergoedingen. Niet alleen kunnen er specifieke kilometervergoedingen worden ingesteld, zoals een hogere vergoeding voor fietskilometers ten opzichte van autokilometers. Maar ook thuiswerkvergoedingen kunnen eenvoudig via Shuttel worden vastgelegd.
Of het nu gaat om individuele medewerkers, bepaalde afdelingen of gebaseerd is op een vastgesteld aantal kilometers of dagen; Shuttel biedt de flexibiliteit om het vergoedingenbeleid volledig op maat te maken. Dit stelt werkgevers in staat effectief te sturen op aspecten als kostenbesparing, duurzaamheid en de vitaliteit van medewerkers.
Dankzij de naadloze integratie met HR-systemen worden zowel reis- als thuiswerkvergoedingen direct en foutloos doorgevoerd naar de salarisadministratiesystemen. Dit voorkomt veel administratie en zowel de werknemer als de werkgever worden optimaal ontzorgd.
Milou, een van onze mobiliteitsexperts, staat voor je klaar om al je vragen te beantwoorden en mee te denken over een mobiliteitsoplossing op maat. Vul het onderstaande formulier in en we nemen spoedig contact met je op!