Overzicht

Het jaar 2020 in cijfers

Artikel 13 december 2020 Leesduur: 3 - 4 minuten

Het jaar 2020 is onmiskenbaar te bestempelen als een bewogen jaar. Bij het aankondigen van de intelligente lockdown in maart 2020 was direct duidelijk dat de coronacrisis grote impact zou hebben op de mobiliteit van ons allemaal. Zakelijke mobiliteit stond volledig op z’n kop. We maakten een overzicht over het reisgedrag van Shuttel-gebruikers, duurzaamheid en we blikken vooruit op 2021.

Ons leven kwam tot stilstand

De eerste twee maanden van het jaar waren vergelijkbaar met voorgaande jaren. Tot het moment dat het kabinet de intelligente lockdown aankondigde. Ons leven kwam tot stilstand. Het aantal reisbewegingen nam significant af tijdens de eerste lockdown in maart dit jaar. Het coronavirus had duidelijk een effect op onze reispatronen.

Thuiswerken blijkt de norm

Zoveel mogelijk vanuit huis werken. Dat was de nieuwe werkelijkheid voor alle niet-vitale beroepen vanaf maart. We gaven massaal gehoor aan de oproep van het kabinet tijdens de eerste lockdown. Het aantal reisbewegingen nam met 85% af.

Licht opgaande trend

Vanaf de tweede helft van april constateerden we een licht opgaande trend wat betreft het aantal reisbewegingen. Dit was het moment dat het kabinet stapsgewijs de contactbeperkende maatregelen versoepelde. De scholen gingen weer open. Bedrijven maakten het geleidelijk weer mogelijk om naar kantoor te komen. Na de zomervakantie zette deze trend zich verder door.

Na de oproep van het kabinet begin oktober gaven bedrijven en hun medewerkers wederom gehoor aan de oproep van het kabinet om het aantal reisbewegingen zoveel mogelijk te beperken van het coronavirus tegen te gaan. Thuiswerken blijkt – net als in maart, april en mei – weer de norm. De effecten van de lockdown in december zijn nog niet meegenomen in de resultaten.

172 miljoen OV-kilometers

Niet iedereen kon gehoor geven aan de oproep om (volledig) thuis te werken. Ondanks de beperkingen die het coronavirus met zich meebracht, reisden we in totaal meer dan drie keer de afstand tussen de aarde en Mars met het openbaar vervoer. De meeste OV-kilometers werden gereden met de trein (51 procent).

In Europese top met langste afstand naar werk

Nederlanders behoren tot de top van Europa wat betreft gemiddelde woon-werkafstand. Dit blijkt uit recent onderzoek uitgevoerd door een agentschap van de Europese Unie. De gemiddelde woon-werkafstand van Shuttelaars is 42 kilometer. Dit is overigens net onder het landelijk gemiddelde.

In welke klasse reis jij?

Dit jaar reisden 15% van alle Shuttel-gebruikers met de eerste klasse. Wist je dat het verschil in reisklasse bestaat sinds de negentiende eeuw? In eerste instantie was er zelfs een derde klasse. Een treinkaartje betekent overigens niet dat je recht hebt op een zitplaats. Reizigers betalen slechts voor het recht om vervoerd te worden. De kans op een zitplaats in de eerste klasse is wel aanzienlijk groter.

We zijn 'gewoontedieren'

Net als in voorgaande jaren reisden we ook dit jaar voornamelijk tijdens de spits. Zowel op de weg als in het openbaar vervoer. Diep vanbinnen zijn de meeste mensen 'gewoontedieren'. We stellen onze dagelijkse routines niet gemakkelijk bij of kunnen dit niet altijd. De vraag is alleen of dit erg is. Misschien moeten we onszelf die vraag stellen als we als sardientjes weer in een overvolle treincoupé staan.

Meedeinen op de spitsgolven

Hoewel we voornamelijk in de spits reizen, was de piek van de ochtend- en avondspits wel minder druk vergeleken met voorgaande jaren. "Spreiding" is het toverwoord. We spreiden onze reizen beter over de dag, wat leidt tot minder drukte in het openbaar vervoer.

Samen houden we Nederland bereikbaar en duurzaam

We reizen met z’n allen steeds vaker, zowel voor ons werk als in onze vrije tijd. Al die verplaatsingen hebben grote invloed op ons leefmilieu. Het kabinet wil de uitstoot van CO2 door Nederland in 2030 beperken met 49% ten opzichte van de uitstoot in 1990.

Het is een enorme uitdaging om een goed evenwicht te vinden tussen bereikbaarheid, economie, leefmilieu en klimaat. Maar samen zetten we grote stappen de vermindering van onze CO2-uitstoot. Het gaat hierbij om minder, anders en duurzamer reizen.

Ruim 15.000 ton minder CO2

We hebben met z'n allen dit jaar ruim 15.000 ton CO2 bespaard door de auto te laten staan en meer te reizen met het openbaar vervoer en de fiets. Dit is net zoveel als 750.000 bomen die een jaar lang CO2 uit de lucht halen. Deze besparingen komen bovenop de besparingen die we met z’n allen hebben gerealiseerd door vaker thuis te werken.

We gaan voor groen

Elektrisch rijden. Het is niet langer een futuristisch concept, het is hier en nu, en voor iedereen. In 2020 zijn we 10% meer elektrisch gaan rijden. Dit betekent schoner, stiller, en met minder CO2-uitstoot. Wist je bijvoorbeeld dat een elektrische auto 40 procent minder CO2 uitstoot dan benzine- of dieselauto’s?

Met z’n allen in de deelauto

Shuttel-gebruikers kiezen significant vaker voor deelmobiliteit. Het gebruik van deelautoconcepten zoals Greenwheels en Amber steeg met maar liefst 40% ten opzichte van vorig jaar. De voornaamste redenen voor deze toename: de autokosten zijn zo lager en structureel parkeren in de grote steden is lastig en duur. Uit onderzoek van het Planbureau voor de Leefomgeving blijkt dat autodelers 8% tot 13% minder CO2 uitstoten.

Wat brengt 2021 ons?

Op basis van de huidige prognose van het verloop van de coronacrisis is het aannemelijk dat ook in 2021 medewerkers nog veelvuldig thuis zullen werken. Noodgedwongen uiteraard. Maar dat betekent niet dat we stil blijven zitten. Shuttel wil ook in 2021 doorgroeien. We breiden de mogelijkheden van een Shuttel kaart voortdurend verder uit. En daar investeren we dagelijks in.

Nu thuiswerken langzaamaan het nieuwe normaal is geworden, vraagt dit om flexibele reisopties, thuiswerkvergoedingen en een ander mobiliteitsbeleid. We kunnen in al deze behoeften voorzien.

Verder zijn we enorm trots dat we in 2020 het ISO-27001 Certificaat hebben behaald en de onderstaande diensten hebben toegevoegd aan ons aanbod. Hiermee hebben we het grootste aanbod van Nederland.

Tranzer-mobile.png

Tranzer
Reis via Tranzer internationaal met de trein naar Europese bestemmingen. Het plannen, boeken, incl. ticket(s) van je reis allemaal in de app beschikbaar, met uiteraard betaling via de verzamelfactuur van Shuttel, zoals je dat van ons gewend bent.

euromobil.png

Euromobil
Wanneer er behoefte is aan (tijdelijke) inzet van een auto, hebben we een passende oplossing. De vloot van Euromobil, met ruim 11.000 auto’s staat voor werkgevers en werknemers ter beschikking.

swapfiets.png

Swapfiets
Je ziet ze overal: de stadfietsen met hun kenmerkende blauwe banden. Swapfiets is een fietsabonnement waarbij je voor een vast bedrag per maand, altijd een werkende fiets tot je beschikking hebt.

amber.png

Amber
Via Shuttel heb je toegang tot een landelijk dekkend netwerk aan deelauto’s. Hiervoor werkt Shuttel samen met Greenwheels en Amber. Ga op pad met een deelauto van Amber. Je vindt ze op meer dan 100 locaties in Nederland.

Ho-Ho-Ho

Wat de komende maanden ons gaat brengen blijft onduidelijk. We blijven echter positief. We gaan er vanuit dat we volgend jaar weer met z’n allen kunnen Shuttelen, op onze eigen manier. Veilig uiteraard! We hebben er zin in, jij toch ook? Namens ons allen heerlijke feestdagen gewenst!

Fijne-feestdagen.png

Team Shuttel

Paul, Jalien, Lieke, Raymon, Rens, Jochem, Remco, Petra, Elise, Bart, Martine, Klaas Pieter, Wesley, Johan, Arno, Douwe, Jiska, Ron, Milou en Joëlle.