Overzicht

“Zelfs grote vervoerders willen weten hoe wij onze mobiliteit hebben geregeld”

Artikel 2 november 2018 Leesduur: 0 - 1 minuten

Arjen Juurlink van FrieslandCampina wil samen met Shuttel medewerkers slimme en bewuste keuzes laten maken door middel van een persoonlijk mobiliteitsbudget. Dat zijn visie succes heeft, bleek wel toen hij in 2017 tijdens Fleetmanagement Event werd verkozen tot Mobiliteitsmanager van het jaar.

Arjen Juurlink – werkzaam op de afdeling Compensation & Benefits – werd door de vakjury geprezen vanwege het feit dat hij mobiliteit een vaste plek heeft weten te geven in het integrale beleid van FrieslandCampina. Dat betekent dat hij een mobiliteitsbeleid heeft gecreëerd waarin duurzaamheid, veiligheid en keuzevrijheid belangrijke onderdelen zijn. Medewerkers kunnen hun eigen keuze maken en dat getuigt van een gestructureerde aanpak en doorzettingsvermogen, aldus de jury.

Waarom koos FrieslandCampina voor Shuttel?

“In juni 2015 kwamen we in contact met Shuttel en Pon. Ons mobiliteitsbeleid moet aansluiten bij onze corporate doelstellingen over Duurzaamheid en Safety. Samen met Shuttel hebben we een visie op integrale mobiliteit ontwikkeld. Deze visie hebben we vertaald in het mobiliteitsbeleid voor de leasepopulatie binnen FrieslandCampina. We willen graag dat werknemers meer eigen verantwoordelijkheid nemen. In de automotive en ook bij Pon, zie je een switch in denken over de auto als asset naar denken in mobiliteit. Shuttel is een strategische partner die ons helpt mobiliteit te faciliteren. Doel is om medewerkers slimme en bewuste keuzes te laten maken door middel van een persoonlijk mobiliteitsbudget. We troffen elkaar op het juiste moment. Zelfs de grootste vervoerders van het land komen informeren hoe wij onze mobiliteit geregeld hebben.”

Hoe wordt Shuttel gebruikt? Kunnen medewerkers alle vervoersvormen gebruiken?

“De eerste vraag moet zijn: Wanneer en waar werk ik vandaag? Kan ik vandaag contact hebben via de mail of via Skype? En als ik moet reizen, neem ik de trein of pak ik de auto? We hebben ons technische beheer om thuiswerken mogelijk te maken goed op orde. Door slimmer en bewuster in te kopen realiseren we een forse besparing op onze mobiliteitskosten. Van de medewerkers die nu instromen kiest de helft bewust voor een kleinere auto omdat ze minder bijtelling betalen en dus geld, of budget overhouden. Bij ons mag je met de leaseauto 12.000 privé-kilometers maken per jaar. Rijd je minder, dan houd je geld over van je budget. Sinds oktober geven we ook onze non-lease werknemers een mobiliteitsbudget voor woon-werkverkeer. Moeten zij zakelijk rijden, dan willen we bijvoorbeeld openbaar vervoer of Greenwheels-achtige oplossingen aanbieden.”

Hoe werkt het administratief gezien?

”Voor de werking van het individuele mobiliteitsbudget is een adequate rittenadministratie nodig. Dat is noodzakelijk om de gereden kilometers inzichtelijk te krijgen en een verdeling te maken naar zakelijk, woon-werk of privé kilometers. Alle leaseauto’s hebben dan ook een rittenregistratiesysteem aan boord.

Welke rol speelt de factor veiligheid binnen FrieslandCampina?

“Safety staat bij ons op nummer 1 en road safety is daar een belangrijk onderdeel van. Om veilig reizen te stimuleren krijgen alle leaserijders periodiek e-learnings aangeboden en een rijvaardigheidstraining van twee uur om veiliger en duurzamer te kunnen rijden. Bewustwording is hier het sleutelwoord.”

Hoe ziet u de toekomst van FrieslandCampina tegemoet aangaande de mobiliteit?

“Meer en meer collega's krijgen een mobiliteitsbudget om zelf hun vervoer te organiseren. Daarnaast willen we onze leaseauto's voorzien van Greenwheels-techniek. Uiteraard gebeurt dit op basis van vrijwilligheid. Op deze manier kunnen de leaseauto's gebruikt worden door andere werknemers, in plaats van stil te staan op ons parkeerterrein. Hiermee stimuleer je dat mensen hun eigen, oudere en vervuilendere auto laten staan.”