Mobiliteitsexpert

Meestgestelde vragen

Hier vind je informatie over Shuttel. Kun je het antwoord op je vraag niet vinden of heb je een andere vraag? Stel deze dan via het contactformulier onderaan de pagina of neem contact met ons op en wij helpen je graag verder.

For English, click here

Algemeen

Shuttel is een Mobility as a Service (MaaS) oplossing die medewerkers met één app/kaart toegang geeft tot vrijwel alle vormen van mobiliteit en eventueel thuiswerken, zonder alle administratie. Shuttel maakt reizen makkelijker, duurzamer en inzichtelijker. Dagelijks reizen meer dan 145.000 gebruikers van verschillende Nederlandse bedrijven met Shuttel, en maken ze samen meer dan 300.000 reisbewegingen per dag.

Wat je kunt met Shuttel is afhankelijk van hoe je reist, je arbeidsvoorwaarden en eventueel een ​persoonlijk mobiliteitsbudget.

Voor meer info, bekijk de pagina's 'Ontdek Shuttel' & 'Partners van Shuttel'.

We zijn telefonisch op werkdagen te bereiken van 08:00 uur tot 18:00 uur. Om elke gebruiker zo goed mogelijk te woord te staan, zijn er verschillende afdelingen die vragen beantwoorden of je verder kunnen helpen.

De 'Mijn Shuttel-omgeving' (mijn.shuttel.nl) is het portal waarin je alle kaart gerelateerde zaken regelt. Van het activeren van je kaart tot het classificeren van je reizen of transacties. Daarbij biedt de Shuttel-omgeving bijvoorbeeld ook inzicht in al je transacties en je reisgedrag door gebruikstabellen en -grafieken te tonen.

Inloggegevens voor de Shuttel-omgeving krijg je via een uitnodigingsmail die we tijdens de implementatie versturen.

Met de Shuttel App kun je auto- of fietsritten tracken, op maat gemaakte reisplannen samenstellen en je transacties of ritten classificeren. Bovendien stuurt de app je ook relevante informatie vóór, tijdens en na je reis om je zo goed mogelijk van A naar B te helpen.

Gebruikers van Shuttel kunnen gratis gebruikmaken van de app die te downloaden is in Google Play Store of de App Store. Inloggen doe je met dezelfde gegevens als je voor de Mijn Shuttel-omgeving gebruikt.

Elke shuttelaar heeft een persoonlijke omgeving op mijn.shuttel.nl of via onze Shuttel App. Daarin regel je praktische zaken rond je reizen en administratie. Ook vind je er praktische informatie over je verbruik en mobiliteitsopties. Je logt in met het e-mailadres waarmee je bij ons bekend bent en je gekozen wachtwoord.

Ben je jouw wachtwoord vergeten? Geen punt!

  • Ga naar mijn.shuttel.nl
  • Klik op ‘Klik dan hier’ in het blauwe tekstvlak.
  • Vul het e-mailadres in waarmee je bekend bent bij Shuttel en klik op ‘bevestig’. Je ontvangt van ons een e-mail met een wachtwoordresetlink.
  • Klik op de link in de e-mail.
  • Vul twee keer het wachtwoord in dat je wilt instellen. In lijn met AVG-richtlijnen, moet je wachtwoord aan een aantal zaken voldoen. Zo moet het een leesteken bevatten en uit minimaal zes tekens bestaan.

    Mocht je geen e-mail hebben ontvangen na enige tijd, dan kan bovenstaande handelingen nogmaals proberen in een andere webbrowser zoals Internet Explorer of Firefox. Indien je nog steeds geen mail ontvangt, neem dan contact op met ons loket. Wij zijn te bereiken via het telefoonnummer 033 - 303 4600 (werkdagen van 08:00 uur tot 18:00 uur).

Je kan deze wijzigingen telefonisch doorgeven via 033 - 303 4600 (werkdagen van 08:00 uur tot 18:00 uur).

Shuttel neemt de bescherming van je persoonsgegevens zeer serieus. Daarom gebruiken wij enkel gegevens die noodzakelijk zijn voor onze dienstverlening. Hierbij worden richtlijnen van de Uitvoeringswet Algemene verordening Gegevensbescherming (UAVG) gehanteerd. Een uitgebreider privacystatement vind je hier.

Shuttel kaart

Met Shuttel reis je onbezorgd van deur tot deur met een vervoersmiddel naar keuze. Shuttel heeft het grootste aanbod van Nederland. En we breiden de mogelijkheden om met een Shuttel kaart te reizen voortdurend verder uit. Bekijk via deze link alle reismogelijkheden.

Let op! Afhankelijk van de afspraken met jouw werkgever zijn er mobiliteitsdiensten voor jou beschikbaar. Welke aanvullende diensten dit zijn, zie je bij ‘Mijn gegevens’ in je Mijn Shuttel-omgeving of je Shuttel App.

Voor je jouw Shuttel kaart kunt gebruiken, moet je de kaart activeren door een account aan te maken, de beschikbare reisproducten te activeren en de reisproducten eventueel op te halen bij een OV-servicepunt. Dit doe je aan de hand van de volgende stappen:

  1. Log in op mijn.shuttel.nl. Heb je nog geen account? Maak dan eerst een wachtwoord aan door op “klik dan hier” te klikken in het blauwe tekstvak. Je ontvangt dan een e-mail met een link waarmee je je gebruikersgegevens in orde kunt maken.
  2. Ga vervolgens naar de tab ‘’Mijn gegevens”. In de sectie “Producten” zie je achter “Shuttel kaart” een activatieknop.
  3. Klik op de activatieknop en vul de laatste vier cijfers van je Shuttel kaart in.
  4. Na het activeren van je account en de reisproducten, kun je ze na twee uur ophalen bij een OV-servicepunt. Je ontvangt van ons een mail wanneer de reisproducten klaarstaan voor je kaart, alsook een overzicht met de dichtstbijzijnde servicepunten. Hier kun je de reisproducten op de kaart laden waarna de kaart klaar is voor gebruik.

    Let op! Haal de reisproducten binnen vier maanden na activatie van de kaart op.

Nee, dat hoeft niet. Sterker nog: we raden je met klem af dat te doen. Je reist met de Shuttel kaart namelijk op saldo. Wij zorgen dat er altijd saldo op je Shuttel kaart staat.

Ben je vergeten uit te checken? Dan heb je nog 6 uur na het inchecken om uit te checken bij een paaltje of poortje van NS. Doe dit wel aan de uitcheckzijde van het poortje. Lukt uitchecken niet op tijd? Via de website www.uitcheckgemist.nl vraag je in drie simpele stappen je geld terug als je niet hebt uitgecheckt in bus, trein, tram of metro.

Na het invullen van je kaartgegevens kan je jouw reis corrigeren en volgt er een correctie vanuit de vervoerder. Deze wordt vervolgens ook in je Mijn Shuttel-omgeving en Shuttel App zichtbaar.

Let op! Het kan soms even duren voordat een rit zichtbaar is. In de meeste gevallen is de rit binnen 15 dagen zichtbaar.

Als je de kaart kwijt bent of vermoedt dat hij gestolen is, kun je dit direct melden via de Shuttel app, of Mijn-Shuttel omgeving. Ga hiervoor in beide gevallen naar 'Mijn gegevens' in het menu. Hier vindt je, voor zowel je tankpas als je Shuttel kaart, de optie 'Verloren/gestolen'.

Door hierop te klikken wordt je tankpas of Shuttel kaart direct geblokkeerd en er wordt z.s.m. een nieuwe kaart aangevraagd. Zodra deze naar je verzonden wordt, ontvang je een e-mailbevestiging.

Let op! Afhankelijk van de afspraken (met je werkgever) kunnen hiervoor kosten in rekening worden gebracht.

Werkt de kaart niet meer omdat deze beschadigd is of heeft je kaart een storing? Neem dan zo snel mogelijk contact op met ons. We helpen je graag verder. Dat kan op werkdagen van 08:00 tot 18:00 uur op 033-303 4600. Buiten deze tijden kun je een voicemail inspreken of ons mailen op advies@shuttel.nl. Wij pakken het dan zo snel mogelijk op.

De door jou gekozen pincode voor je Shuttel kaart heb je gekozen tijdens het registratieproces. Mocht je vergeten zijn welke code dit is, kun je deze simpel opvragen via de Shuttel App, of Mijn-Shuttel omgeving.

Ga in beide gevallen naar 'Mijn gegevens' in het menu. Daar vindt je een knop met 'Pincode opvragen'. Door hierop de klikken krijg je van ons direct een mail met de door jou gekozen pincode.

Mocht jouw adres zijn veranderd, dan kan je de wijziging telefonisch doorgeven via 033 - 303 4600 (werkdagen van 08:00 uur tot 18:00 uur). Buiten deze tijden kun je een voicemail inspreken of ons mailen op advies@shuttel.nl. Wij pakken het dan zo snel mogelijk op.

Wanneer jouw bankrekening gewijzigd is, kan je contact opnemen met ons loket. Hiervoor kan je een e-mail sturen naar advies@shuttel.nl of telefonsich contact opnemen via 033 - 303 4600 (werkdagen van 08:00 uur tot 18:00 uur).

Wanneer jouw kenteken niet juist is kan je contact opnemen met ons loket. Hiervoor kan je een e-mail sturen naar advies@shuttel.nl of telefonisch contact opnemen via 033 - 303 4600 (werkdagen van 08:00 uur tot 18:00 uur).

Registratieproces

Je krijgt jouw Shuttel kaart per post toegestuurd op het adres dat je hebt ingevuld tijdens de registratie. Je moet de kaart nog wel activeren bij ontvangst. Het activeren doe je in 3 stappen:

Stap 1: Activeer je Shuttel kaart
Je activeert je Shuttel kaart in je persoonlijke omgeving op mijn.shuttel.nl of via de Shuttel App. Als je nog niet over een account beschikt, maak je dat eerst aan. Dat doe je op de volgende manier:

  • Ga naar mijn.shuttel.nl of download/open de Shuttel App voor iPhones of Android-telefoons.
    Klik op ‘Klik dan hier’ in het blauwe tekstvlak.
  • Vul het e-mailadres in waarmee je bekend bent bij Shuttel en klik op ‘bevestig’.
  • Je ontvangt van ons een e-mail met een wachtwoordresetlink. Klik op de link in de e-mail.
  • Vul twee keer het wachtwoord in dat je wilt instellen. In lijn met AVG-richtlijnen, moet je wachtwoord aan een aantal zaken voldoen. Zo moet het een leesteken bevatten en uit minimaal zes tekens bestaan.

Na het aanmaken van een wachtwoord, activeer je de kaart aan de hand van de volgende stappen:

  • Log in op mijn.shuttel.nl.
  • Ga naar ‘mijn gegevens’.
  • Druk op de activatieknop achter ‘Shuttel kaart’.
  • Voer de laatste vier cijfers van je kaart (let op: verwijder eerst de sticker) in en klik op 'activeren'.


Je reisproducten staan binnen twee uur na activatie van je kaart voor je klaar (zie stap 2 hieronder).


Stap 2: Haal je reisproducten op
De reisproducten staan binnen twee uur na activatie van je kaart voor je klaar. Je hoeft ze dan alleen nog op de kaart te laden. Dat doe je bij een OV-servicepunt. Die vind je niet alleen op stations, maar bijvoorbeeld ook in supermarkten of boekhandels. Klik hier om het dichtstbijzijnde OV-servicepunt te vinden.

Bij een OV-servicepunt houd je de kaart voor de kaartlezer en klik je op ‘bestelling ophalen’. Het apparaat verzoekt je de kaart wederom voor de kaartlezer te houden en daarna is het gepiept. Je kunt na het ophalen van je reisproducten direct op saldo reizen met alle OV.

Tip: de reisproducten zijn niet eeuwig houdbaar. Na activatie van je kaart, staan ze vier maanden voor je klaar. Zorg er dus voor dat je binnen vier maanden langs een OV-servicepunt gaat om ze op te halen.
Zijn de vier maanden verstreken? Geen ramp; mail ons op advies@shuttel.nl. We zullen de reisproducten dan opnieuw voor je laten klaarzetten.



Stap 3: Activeer aanvullende diensten
Met Shuttel heb je één kaart voor vrijwel alle vormen van mobiliteit. Een trein pakken, een deelauto of –fiets meenemen, je tank volgooien of laden: we hebben het grootste aanbod van vervoerder in Nederland. Afhankelijk van welke afspraken je hebt gemaakt met je werkgever, staan er aanvullende diensten voor je klaar. Welke aanvullende diensten dit zijn, kun je zien in de Shuttel app of in je persoonlijke omgeving onder 'mijn gegevens'

Klik hier om je aanvullende diensten te bekijken

Wanneer de werkgever ervoor kiest is het mogelijk om met de Shuttel kaart ook privé te reizen en transacties te maken. Zoals het woord ‘privé’ al aangeeft, brengen we deze kosten niet als zakelijk of via je werkgever in rekening, maar incasseren we dit bedrag direct via je betaalrekening. Omdat de kaart deze privéfunctie heeft, is het afgeven van een machtiging verplicht tijdens het registratieproces. Wel willen we je graag op het hart drukken dat er vanzelfsprekend geen bedragen privé geïncasseerd worden als je transacties of reizen met Shuttel niet als privé classificeert.

Bunq
Ben je klant bij Bunq? Dan is het helaas niet mogelijk een machtiging af te geven tijdens het reguliere registratieproces. Je lost dit op door ons per e-mail (advies@shuttel) te verzoeken je machtiging in orde te maken. We sturen je dan per e-mail een formulier waarmee je de machtiging kunt afgeven.

Je kunt in de portal en app terugzien van welke mobiliteitsdiensten je gebruik kunt maken. Dit doe je door op de knop ‘Mijn gegevens’ te klikken. Je ziet achter ‘Producten’ staan welke mobiliteitsdiensten beschikbaar zijn of nog geactiveerd kunnen worden.

  • Logo YellowBrick
  • Logo OVfiets
  • grey scaled NS_200px.png
  • Logo Tango
  • Logo GVB
  • Logo Greenwheels
  • grey scaled Eneco_200px.png
  • Logo Travelcard
  • Logo Euromobil
  • Logo Swapfiets
  • grey scaled Amber_MW_Blauw
  • Logo Keolis
  • Logo Shell
  • Logo HTM
  • Logo DKV
  • Logo ParkBee
  • grey scaled bp_200px.png
  • Logo Arriva
  • Logo Connexxion
  • Logo Esso
  • Logo Tranzer

Stel een vraag