Service, Contact & FAQ

Hier vind je informatie over Shuttel. Kun je het antwoord op je vraag niet vinden of heb je een andere vraag? Stel deze dan via onderstaand contactformulier of neem contact met ons op en wij helpen je graag verder.

Algemeen

Shuttel is een enthousiast bedrijf dat organisaties van groot tot klein en van corporate tot zzp’er een mobiliteitsoplossing biedt waarmee je multimodaal kunt reizen. Hierbij ligt de nadruk op gebruiksgemak van zowel de organisatie als de gebruiker. Zo ontvang je slechts één factuur voor al het mobiliteitsgebruik van de gebruiker(s). Daarbij kunnen we het volledige mobiliteitsdossier beheren of met je om de tafel gaan zitten voor het vertalen van jullie mobiliteitsbeleid naar Shuttel.

Aan vrijwel elke mobiliteitsbehoefte kan hierbij worden voldaan; OV, deelauto’s en -fietsen, parkeren, tanken en ritregistratie behoren onder meer tot de opties.

Shuttel is gevestigd bij station Amersfoort Centraal.

Steeds vaker is een combinatie van verschillende vervoersmiddelen de snelste manier om van A naar B te komen. Maar dat levert ook gedoe op. Daarom is er Shuttel, met een unieke, flexibele alles-in-één-kaart die feilloos alle transacties online bijhoudt. Prettig voor werknemers, ideaal voor werkgevers. Want je hebt als werkgever beduidend minder administratie- en mobiliteitskosten, terwijl werknemers mobieler dan ooit zijn.

Van ZZP'ers tot de grote corporates: Shuttel biedt uitkomst.

De volgende zaken zijn al mogelijk met een Shuttel kaart: gebruikmaken van alle vormen van OV en de OV-fiets, tanken, elektrisch laden, parkeren, deelauto’s, deelfietsen, taxi’s en poolauto's. Daarbij is Shuttel constant bezig om te kijken met welke interessante modaliteiten we ons aanbod verder willen uitbreiden. Zie voor meer informatie over de mogelijkheden 'Ontdek Shuttel'.

Dat hangt ervan af: Ben je ZZP’er? Dan kun je je eenvoudig via 'Start met Shuttel' aanmelden. In alle andere gevallen kun je met ons bellen of mailen op 033-303 4600 of via advies@shuttel.nl. We informeren je dan graag over de mogelijkheden voor jouw organisatie.

We zijn telefonisch op werkdagen te bereiken van 08:00 uur tot 18:00 uur. Om elke gebruiker zo goed mogelijk te woord te staan, zijn er verschillende afdelingen die vragen beantwoorden of je verder kunnen helpen.

Je kunt ons voor algemene vragen bereiken via advies@shuttel.nl of op 033 - 303 4600.

Ben je werkzaam bij de Rijksoverheid? Dan kun je contact opnemen via rijksoverheid@shuttel.nl of op 088 - 934 3460.

Heb je als particulier vragen over, of interesse in, het gebruik van een laadpaal of -pas? Bel of mail dan met 033 303 46 85 of laden@shuttel.nl.

Wanneer de werkgever ervoor kiest is het mogelijk om met de Shuttel kaart ook privé te reizen en transacties te maken. Zoals het woord ‘privé’ al aangeeft, brengen we deze kosten niet als zakelijk of via je werkgever in rekening, maar incasseren we dit bedrag direct via je betaalrekening. Omdat de kaart deze privéfunctie heeft, is het afgeven van een machtiging verplicht tijdens het registratieproces.

Wel willen we je graag op het hart drukken dat er vanzelfsprekend geen bedragen privé geïncasseerd worden als je transacties of reizen met Shuttel niet als privé classificeert.

Voor de ZZP’ers die zich online aanmelden geldt dat via de afgegeven machtiging alle gemaakt kosten (zakelijk én privé) worden geïncasseerd.

Bunq?

Ben je klant bij Bunq? Dan is het helaas niet mogelijk een machtiging af te geven tijdens het reguliere registratieproces. Je lost dit op door ons per e-mail te verzoeken je machtiging in orde te maken. We sturen je dan per e-mail een formulier waarmee je de machtiging kunt afgeven.

Ben je ZZP’er en wil je graag gebruikmaken van Shuttel? Navigeer dan naar ‘Start met Shuttel’. Je ziet vervolgens de twee pakketten die we voor ZZP’ers hebben ingericht. Na het kiezen van een van deze pakketten, doorloop je het aanmeldproces door je (bedrijfs)gegevens in te vullen. Een registratie bij de Kamer van Koophandel is vereist. Daarnaast moet je een machtiging afgeven om de registratie in orde te maken.

Als je de aanvraag hebt ingediend, nemen wij zo snel mogelijk contact met je op over je aanmelding.

Dat hangt af van de afspraken die (met je werkgever) gemaakt zijn. We factureren elke maand de bij ons geregistreerde en geclassificeerde transacties. Van sommige mobiliteitsaanbieders krijgen wij soms op een later moment transacties door. Deze worden gefactureerd in de maand waarin wij de transacties doorkrijgen, mits je de transacties hebt geclassificeerd.

Voor vragen over een factuur of het classificeren van ritten, kun je ons mailen op advies@shuttel.nl.

Als je vermoedt dat een factuur niet klopt, kun je contact opnemen via administratie@shuttel.nl.

Shuttel kaart

De door jou gekozen pincode voor je kaart heb je ingevoerd tijdens het registratieproces. Mocht je vergeten zijn welke code dit is, kun je in dringende gevallen bellen met 033-303 4600. We zullen je dan telefonisch eerst een aantal controlevragen stellen voor we de code verstrekken. Bij minder hoge nood kun je ons mailen op advies@shuttel.nl.

Nee, dat hoeft niet. Sterker nog: we raden je met klem af dat te doen. Je reist met de Shuttel kaart namelijk op saldo.

Als je de kaart kwijt bent of vermoedt dat hij gestolen is, neem direct contact met ons op om de kaart te blokkeren. Dat kan op werkdagen van 08:00 tot 18:00 uur op 033-303 4600. Buiten deze tijden kun je een voicemail inspreken of ons mailen op advies@shuttel.nl. Wij pakken het dan zo snel mogelijk op. 

Zodra de kaart geblokkeerd is, kan hij niet meer gebruikt of gereactiveerd worden. Je ontvangt binnen vijf werkdagen een nieuwe kaart van ons.

Voor je je Shuttel kaart kunt gebruiken, moet je de kaart activeren door een account aan te maken, de beschikbare reisproducten te activeren en de reisproducten eventueel op te halen bij een OV-servicepunt. Dit doe je aan de hand van de volgende stappen: 

  1. Log in op mijn.shuttel.nl. Heb je nog geen account? Maak dan eerst een wachtwoord aan door op “klik dan hier” te klikken in het blauwe tekstvak. Je ontvangt dan een e-mail met een link waarmee je je gebruikersgegevens in orde kunt maken. 
  2. Ga vervolgens naar de tab ‘’Mijn gegevens”. In de sectie “Producten” zie je achter “Zakelijke OV Chipkaart” een activatieknop. 
  3. Klik op de activatieknop en vul de laatste vier cijfers van je Shuttel kaart in.

Na het activeren van je account en de reisproducten, kun je ze na twee uur ophalen bij een OV-servicepunt. Je ontvangt van ons een mail wanneer de reisproducten klaarstaan voor je kaart, alsook een overzicht met de dichtstbijzijnde servicepunten. Hier kun je de reisproducten op de kaart laden waarna de kaart klaar is voor gebruik. 

Let op: haal de reisproducten binnen vier maanden na activatie van de kaart op.

De Shuttel portal is het systeem waarin je alle kaartgerelateerde zaken regelt. Van het activeren van je kaart tot het classificeren van je reizen of transacties. Daarbij biedt de portal bijvoorbeeld ook inzicht in al je transacties en je reisgedrag door gebruikstabellen en -grafieken te tonen.

Inloggegevens voor de portal krijg je via een uitnodigingsmail die we tijdens de implementatie versturen.

Met de Shuttel app kun je auto- of fietsritten tracken, op maat gemaakte reisplannen samenstellen en je transacties of ritten classificeren. Bovendien stuurt de app je ook relevante informatie vóór, tijdens en na je reis om je zo goed mogelijk van A naar B te helpen. Gebruikers van de Shuttel kaart kunnen gratis gebruikmaken van de app die te downloaden is in Google Play Store of de App Store. Inloggen doe je met dezelfde gegevens als je voor de Shuttel portal gebruikt.

Je kunt een nieuwe Shuttel kaart aanvragen door ons te mailen op advies@shuttel.nl. Geef daarbij wel aan waarom je een nieuwe kaart nodig hebt. Je nieuwe kaart zal binnen vijf werkdagen per post worden opgestuurd.

Kaart stuk?

Het komt zeer zelden voor dat een Shuttel kaart het niet meer doet zonder zichtbaar beschadigd te zijn. Sluit daarom eerst uit dat het niet aan iets anders ligt, bijvoorbeeld een defecte in- of uitcheckpaal.

Als je toch vermoedt dat de kaart stuk is, kun je een nieuwe kaart aanvragen via advies@shuttel.nl. Wij zullen een aantal aanvullende vragen stellen over het gebruik van de kaart en je daarna verzoeken de oude kaart op te sturen naar het volgende antwoordnummer:

Shuttel

Antwoordnummer 766 (postzegel niet nodig)

3800 VB Amersfoort

Als je uit dienst gaat, zal je werkgever je bij ons afmelden. Je kunt de kaart bij je werkgever inleveren.

Mogelijk word je verzocht de kaart zelf naar ons op te sturen. Dit kan naar onderstaand adres:

Shuttel

Antwoordnummer 766 (postzegel niet nodig)

3800 VB Amersfoort

Voeg bij je Shuttel kaart een begeleidend schrijven dat je uit dienst gaat. Daarbij verzoeken we je vriendelijk om de laaddruppel en/of DKV-pas mee te sturen wanneer je hier gebruik van hebt gemaakt.

Producten en Diensten

Je kunt in de portal en app terugzien van welke mobiliteitsdiensten je gebruik kunt maken. Dit doe je door op de knop ‘Mijn gegevens’ te klikken. Je ziet achter ‘Producten’ staan welke mobiliteitsdiensten beschikbaar zijn of nog geactiveerd kunnen worden.

Ben je vergeten uit te checken aan het einde van een treinreis en kom je daar dezelfde dag achter? Probeer dan terug te gaan naar het station en check alsnog uit. Als je dit binnen zes uur na de incheck doet, krijg je geen boete.

Lukt het niet meer om uit te checken, dan kun je restitutie aanvragen via uitcheckgemist.nl. Dit kan vaak niet meteen, omdat de gemiste uitcheck niet direct zichtbaar is in het systeem. In de meeste gevallen is de rit binnen 14 dagen terug te zien. Soms duurt het echter langer; binnen uiterlijk 62 dagen is de gemiste uitcheck in ieder geval terug te vinden.

Tijdens de restitutieaanvraag, zie je direct hoeveel restitutie er voor je wordt klaargezet. Onderaan de pagina kun je deze bevestiging eventueel naar jezelf laten mailen. Je moet hierna de restitutie nog wel ophalen bij een OV-chipkaartservicepunt. Hierna is de transactie terug te vinden in de portal en is het toegekende saldo verrekend in je account.

Let op: je kunt op uitcheckgemist.nl drie keer per kalenderjaar per vervoerder restitutie aanvragen. Als je vaker vergeet in- of uit te checken, kun je enkel direct bij de betreffende vervoerder proberen restitutie aan te vragen.

De Shuttel kaart werkt als reguliere OV-chipkaart: je checkt ermee in en uit zoals je gewend bent.

LET OP: in tegenstelling tot een reguliere kaart, hoef je geen saldo op de kaart te laden. Met onze kaart reis je namelijk op rekening; er staat altijd genoeg saldo op om te reizen. Zet dus geen eigen saldo op de kaart. We kunnen dit niet terugboeken.

Met uitzondering van treinen van ICE en Thalys, kun je met alle treinaanbieders reizen. Let er wel op dat je ook incheckt bij de palen of poortjes van de betreffende aanbieder. Inchecken bij een NS-paal of – poortje terwijl je bijvoorbeeld met een trein van Arriva of Connexxion gaat reizen, wordt beboet.

Dat ligt eraan: wil je de reisklasse permanent wijzigen, of een enkele keer met een andere klas reizen?

Permanente klassewissel

Je kunt een permanente klassewissel aanvragen, mits je werkgever hiermee akkoord is en dit aan ons doorgeeft. Mocht je voortaan dus eerste klas willen reizen, laat dit dan aan je werkgever weten. Als wij de klassewissel hebben verwerkt in het systeem, ontvang je van ons een mail. Hierna moet je de klassewissel nog wel eenmalig ophalen bij een OV-automaat. 

Klassewissel voor een dag

Het is mogelijk een klassewissel aan te vragen voor een dag. Dit kan bij een OV-automaat. Om een dag met eerste klas te reizen, moet je eerst langs een OV-automaat om een ‘klassewissel voor een dag’ op te halen. Of je voor deze eenmalige upgrade moet betalen, hangt af van afspraken die met je werkgever gemaakt zijn. Het is helaas niet mogelijk een eenmalige klassewissel van eerste naar tweede klas aan te vragen.

Dat hangt af van de afspraken met je werkgever. Je kunt controleren of dit voor jou mogelijk is in de portal onder ‘Mijn gegevens’ en ‘producten’. Als de tankoptie beschikbaar is, hoef je enkel je Shuttel kaart te activeren om van deze optie gebruik te maken.

Betalen met de Shuttel kaart gaat met de magneetstrip op de kaart. Daarbij gebruik je de pincode die je tijdens het registratieproces hebt opgegeven.

Het is mogelijk de transactie alsnog te declareren via TravelCard. Om dit te kunnen doen, heb je een account voor deze site nodig. Dit account kun je aanvragen door ons te mailen op advies@shuttel.nl. Geef in je mail ook meteen aan of je akkoord bent met het delen van je zakelijke e-mailadres met TravelCard. Je ontvangt van ons je inloggegevens per mail waarmee je kunt inloggen op de website van Travelcard.

Voor het indienen van de declaratie heb je het travelcardnummer en je travelcard-ID nodig. Je vindt deze codes onder de knop ‘Mijn gegevens’ in het Shuttel portal. Daarnaast kun je de codes vanzelfsprekend ook bij ons opvragen via advies@shuttel.nl.

Verdere instructies over het indienen van de declaratie vind je hier.

Nee, met je Shuttel kaart kun je niet tanken in het buitenland. Dit kan (in Europa) wel met de DKV-pas. Om te controleren of je gebruik kunt maken van de DKV-functionaliteit ga je naar ‘Mijn gegevens’ in de Shuttel portal. Daar zie je onder ‘Producten’, ‘Tanken (buitenland)’. Het is ook mogelijk hiernaar te informeren (bij je werkgever) en eventueel te vragen of deze optie voor je opengesteld kan worden.

Je gebruikt een DKV-pas als een reguliere betaalpas bij het tankstation. Let er hierbij op dat je de smalle magneetstrip op de pas gebruikt.De pincode is de code die je tijdens het registratieproces voor de Shuttel kaart hebt opgegeven.

Klik hier om een DKV-tankstation in Europa te vinden.

Met de laaddruppel kun je je auto opladen bij alle openbare oplaadpunten in Nederland. Daarnaast kan dit bij een groeiend aantal oplaadpunten in het buitenland.

Een overzicht van alle (openbare) oplaadpunten in Nederland vind je op oplaadpalen.nl. In het buitenland kun je terecht bij oplaadpunten van o.a. Eneco Belgium, EV-Box, New Motion, Blue Corner, IONITY en Allego.

De laadtransacties met de Eneco druppel zullen net als overige reistransacties te zien zijn in je Shuttel portal. De laadtransacties bij Eneco laadpalen worden wekelijks aangeleverd. De aanlevering van overige laadtransacties van andere laadpaalaanbieders worden maandelijks door Eneco aangeleverd op een vast moment. Het kan dus even duren voor je alle transacties terugziet in je portal.

Of je van Yellowbrick gebruik kunt maken, hangt af van afspraken met je werkgever. Je kunt controleren of je toegang tot deze dienst hebt in je portal onder ‘Mijn gegevens’ en ‘Producten’.

Je activeert Yellowbrick door de app te downloaden en je aan te melden met de bij ons bekende gegevens. De volledige instructie voor het activeren van Yellowbrick vind je in de Shuttel portal.

Wil je meer algemene informatie over Yellowbrick? Klik dan hier.

Of je met je Shuttel kaart kunt betalen bij Q-Park-garages, hangt af van afspraken met je werkgever. Je kunt controleren of je toegang tot deze dienst hebt in de Shuttel portal onder ‘Mijn gegevens’ en ‘Producten’.

Als je van deze parkeeroptie gebruik kunt maken, gaat dat als volgt in zijn werk bij de parkeergarage:

  1. Steek de Shuttel kaart in de betaalkaartlezer als je aankomt bij de parkeergarage (het systeem registreert tijdstip van inrijden). Je kunt de parkeergarage op een later moment weer in bij de voetgangersingang door je kaart in de deurlezer te steken.
  2. Steek je de Shuttel kaart bij de uitrit weer in de betaalkaartlezer (het systeem berekent het tijdstip van uitrijden en de parkeerkosten).

Let op: Zorg ervoor dat je de kaart op de juiste manier in de betaalkaartlezer steekt!

Enkele tips:

  • Controleer of de magneetstrip aan de juiste zijde zit. Als je je Shuttel kaart invoert met je duim over je naam, voer je hem juist in.
  • Steek de kaart rustig, in een vloeiende beweging in de kaartlezer.
  • Steek de kaart recht in de automaat (volledig horizontaal).
  • Laat de kaart enkele seconden in de automaat zitten voordat u deze er weer uit haalt.

Bekijk hier een filmpje over parkeren bij Q-Park.

Mocht je verdere vragen over gebruik van Q-park hebben, klik dan hier.

Dat hangt ervan af of je werkgever deze dienst beschikbaar heeft gesteld. Om dit te controleren kun je in de portal onder ‘Mijn gegevens’ kijken of ‘activeren’ achter Greenwheels staat. Als dat zo is, kun je deze dienst activeren en gebruikmaken van Greenwheelsauto’s.

Je activeert Greenwheels door in je Shuttel portal naar ‘Mijn gegevens’ te gaan en op de activatieknop achter ‘Greenwheels’ te klikken. Daarna doorloop je de verdere instructies in de portal en op de site van Greenwheels. Een uitgebreide instructie voor het activeren, vind je in de Shuttel portal.

Als je verdere vragen over het gebruik van Greenwheels hebt, klik dan hier.

Dat hangt af van afspraken met je werkgever. Je kunt controleren of je toegang tot deze dienst hebt in de Shuttel portal onder ‘Mijn gegevens’ bij ‘producten’. De ritten dienen geclassificeerd te worden in de Amber app en in de Shuttel portal of app. Of zakelijke ritten eventueel vergoed worden door je werkgever, hangt af van gemaakte afspraken. Je kunt dit het beste bij je werkgever navragen.

Je activeert Amber door in je Shuttel portal naar ‘Mijn gegevens’ te gaan en op de activatieknop achter ‘Amber’ te klikken. Daarna doorloop je de registratie op de site van Amber. Een uitgebreide instructie voor het registratieproces voor Amber, vind je in de Shuttel portal.

Dat hangt af van de afspraken met je werkgever. Als je werkgever gebruik van een huurauto via Euromobil goedkeurt, dan kan je werkgever of leidinggevende Shuttel hierover informeren, waarna we het voor je in orde kunnen maken. Afhankelijk van bestaande afspraken zal een aanvraag voor een huurauto door je werkgever, leidinggevende of jouzelf worden ingediend. 

Ben je benieuwd naar de Euromobil-tarieven? Neem dan contact met ons op via advies@shuttel.nl of 033 - 303 4600.

Ja, dat kan! Nadat je de Shuttel kaart hebt geactiveerd en de twee reisproducten hebt opgehaald kun je automatisch ook gebruik maken van OV-fiets. 

Ja, met de Shuttel kaart kun je op rekening stallen. Hoe dit in zijn werk gaat, hangt af van de stalling. Bij sommige stallingen wordt alleen je Shuttel kaart gescand (bij het halen en brengen). Bij andere stallingen wordt ook (eenmalig) een sticker met streepjescode op je fiets geplakt.

Meer informatie hierover vind je hier.

Dat hangt af van afspraken met je werkgever. Als je privé gebruik mag maken van de Shuttel kaart dan kun je via Shuttel een Swapfiets-abonnement afsluiten. Je kunt voor de zekerheid controleren of je toegang tot deze dienst hebt in de Shuttel portal onder ‘Mijn gegevens’ bij ‘Producten’. De kosten voor een Swapfiets worden altijd privé in rekening gebracht.

Je sluit een Swapfiets-abonnement af door in je Shuttel portal naar ‘Mijn gegevens’ te gaan en op de activatieknop achter ‘Swapfiets’ te klikken. Daarna doorloop je de verdere instructies die worden toegestuurd per e-mail. Vergeet daarbij niet je unieke code in te voeren tijdens het registratieproces.

Een uitgebreide instructie voor het toevoegen van Swapfiets aan je Shuttel account, vind je in de Shuttel portal of -app bij 'Veelgestelde vragen'.

Dat hangt af van afspraken met je werkgever. Je kunt controleren of je toegang tot deze dienst hebt in de Shuttel portal onder de knop ‘Mijn gegevens’ bij ‘Producten’.

Of zakelijke ritten met Tranzer vergoed worden door je werkgever, hangt af van gemaakte afspraken. Je kunt dit het best bij je werkgever navragen.

Je activeert Tranzer door in je Shuttel portal naar ‘Mijn gegevens’ te gaan en op de activatieknop achter ‘Tranzer te klikken. Je ontvangt hierna een e-mail van Tranzer waarmee je je kunt registreren.

Dat hangt af van de afspraken met je werkgever. Je kunt controleren of je toegang tot deze dienst hebt in de Shuttel portal onder ‘Mijn gegevens’ bij ‘producten’. Daarbij geldt ook voor taxiritten dat je ze moet classificeren in de portal of app.

Om op rekening gebruik te maken van taxi’s, heb je de TaxiTender app nodig die je kunt downloaden in de App Store of de Google Play Store. Bij het aanmelden voor deze app, is het belangrijk om je te registreren met hetzelfde e-mailadres als waarmee je bij ons bekend bent. Alleen dan kun je namelijk op rekening reizen. Een uitgebreide instructie voor het registratieproces , vind je in de Shuttel portal.

Zoek je meer informatie over Taxitender? Klik dan hier.

Je kunt contact opnemen met Shuttel Services. De support afdeling is telefonisch bereikbaar op 033 - 303 46 85 op werkdagen tussen 08.00 en 18.00 uur, voor meer informatie verwijzen we je naar www.shuttelservices.nl

Stel een vraag