Overzicht

4 tips om werknemers te stimuleren op de fiets naar werk te komen

Artikel 8 mei 2024 Leesduur: 0 - 1 minuten

Fietsen naar het werk levert veel voordelen op. Het is milieuvriendelijk, kostenbesparend, je komt in beweging, het vermindert stress en verhoogt zelfs productiviteit. Mede dankzij deze voordelen pakken steeds meer werknemers de fiets. Toch blijven sommige werknemers de auto gebruiken voor korte afstanden. Het is voor werkgevers een uitdaging om dit gewoontegedrag te doorbreken. In dit artikel vertellen we waar je aan kunt denken om je werknemers te stimuleren toch de fiets te pakken.

Afstand als randvoorwaarde

In eerste instantie is het belangrijk om te beseffen dat afstand een randvoorwaarde vormt. De maximale afstand die de gemiddelde werknemer bereid is te fietsen is 7,5 kilometer op een gewone fiets en 15 kilometer op een elektrische fiets. Er ligt een groot potentieel bij werknemers die binnen 15 kilometer met de auto (of het OV) naar werk komen. Het is verstandig je energie op deze groep te richten.

Aan de hand van deze 4 tips laten we zien hoe je werknemers kunt stimuleren op de fiets naar werk te komen:

  1. Bied voorzieningen voor verschillende fietsforenzen
  2. Faciliteer fietsforenzen in hun fietsbenodigdheden
  3. Vergoed fietsforenzen beter dan autoforenzen
  4. Motiveer tegelijkertijd het individu

1. Bied voorzieningen voor verschillende fietsforenzen

Als de afstanden groter worden, komen sommige werknemers graag op een elektrische fiets. Een andere werknemer houdt liever van een sportieve uitdaging en pakt de racefiets. Het is belangrijk om rekening te houden om alle soorten fietsforenzen goed te voorzien in faciliteiten op kantoor. Denk hierbij aan een gedegen fietsenstalling, eventueel beveiligd voor dure fietsen, laadpunten voor de elektrische fiets en douches voor de sportieve fietser. Bedenk wanneer je werknemers uit de auto en op de fiets wil krijgen, hoe aantrekkelijk je faciliteiten voor de autoforens zijn. Het mes snijdt namelijk aan twee kanten. Je kunt bijvoorbeeld overwegen om het aantal parkeerplaatsen terug te dringen of om werknemers die binnen 15 kilometer wonen een maandelijks bedrag te laten betalen voor het parkeren.

2. Faciliteer fietsforenzen in hun fietsbenodigdheden

De meeste werknemers die overwegen om op de fiets naar werk te komen, doen dit graag op een goede fiets. Echter kan het zelf moeten aanschaffen van een goede (elektrische) fiets als een belemmering worden ervaren. Je kunt als werkgever ervoor kiezen je werknemers hierin tegemoet te komen. Bijvoorbeeld door een fietsplan op te stellen, waarmee werknemers met een fiscaal voordeel een goede fiets kunnen leasen of kopen. Wij werken geregeld samen met Lease-a-bike voor het integreren van een fietsplan bij onze klanten.

3. Vergoed fietsforenzen beter dan autoforenzen

Vergoedingen zijn een belangrijke stimulans om werknemers te motiveren te fietsen. Op dit moment is de onbelaste reiskostenvergoeding € 0,23 per kilometer. Dit geldt voor zowel fiets- als autoforenzen. Wanneer je werknemers wilt stimuleren uit de auto en op de fiets te stappen, kun je ervoor kiezen om fietsforenzen beter te vergoeden. Bijvoorbeeld tot € 0,30 of zelfs € 0,40 per kilometer. Fietsforenzen kunnen met de Shuttel registratiemodule eenvoudig hun gemaakte reizen registreren, waardoor de payroll administratie snel geregeld is.

4. Motiveer tegelijkertijd het individu

De eerste punten die we noemen zijn vooral beleidsmatige stimulansen. Het is belangrijk om daarnaast ook het individu te motiveren. Dit gaat hand in hand en versterkt het effect. Denk hierbij aan:

  • Communicatie - Te vaak zijn medewerkers niet goed op de hoogte van de fietsvoorzieningen en mogelijkheden binnen een organisatie. Communiceer hier duidelijk over en benadruk de gezondheids- en milieuvoordelen.
  • Campagnes - Je kunt ervoor kiezen aandacht voor het fietsen te genereren door middel van een campagne. Denk hierbij aan een fiets naar je werkweek, wanneer je de vergoedingen verhoogt of een fietsplan introduceert. Voer zo’n campagne in de lente uit, want een goede eerste ervaring - en vooral geen nat pak - is belangrijk.
  • Sociale norm - Wanneer collega’s naar werk fietsen, heeft dit een positieve invloed op dat de werknemer zelf ook fietst. Geef als leidinggevende het goede voorbeeld en spreek het goede gedrag ook positief toe.

Ook aan de slag met een effectief fietsbeleid?

We hopen dat de vier tips in dit artikel je hebben geïnspireerd om de fietscultuur binnen jouw organisatie te versterken. Elke stap die je zet om fietsen te stimuleren draagt bij aan een gezondere, duurzamere en productievere werkomgeving.

Heb je behoefte aan verdere ondersteuning bij het opstellen of uitvoeren van een effectief fietsbeleid? Onze mobiliteitsexperts staan voor je klaar. Wij bieden niet alleen advies over de besproken tips, maar denken ook graag met je mee over de beste strategieën die passen bij jouw specifieke situatie.

Neem vrijblijvend contact op om te ontdekken hoe we samen kunnen werken aan een toekomst vol fietskilometers voor jouw bedrijf.

Hoe zet The Digital Neighborhood Shuttel in? | Shuttel | Regelen van de verplichte CO2 rapportageplicht, stimuleren duurzame mobiliteit en inzicht in de mobiliteitsbehoefte

Werknemers stimuleren op de fiets naar werk te komen?

Fietsen naar het werk levert veel voordelen op. Desondanks blijven veel werknemers toch vaak de auto pakken. Heb je behoefte aan verdere ondersteuning bij het opstellen of uitvoeren van een effectief fietsbeleid? Onze mobiliteitsexperts staan voor je klaar.

Maak een afspraak